Saturday, May 15, 2010

سه سند مستحكم تاريخي در اثبات تاريخ هفت هزار ساله آذربايجان



سه سند مستحكم تاريخي در اثبات تاريخ هفت هزار ساله آذربايجان

فرزاد قنبری

1 – مرحوم "رحيم رئيس‌نيا" در كتاب "آذربايجان در سير تاريخ تاريخ ايران" ص869، چنين آورده است: «"ژ.اوپر" (1905– 182.م) نخستين دانشمندي بود كه موضوع قرابت بين زبانهاي آلتائيك و سومري را پيش كشيد. بعد از او، :فر.هومل" (1936–1845.م) سومرشناس آلماني، ابتدا زبان سومري را از زبانهاي آلتائيك برشمرد و در 1884.م با برابر نهادن واژه‌هاي سومري و تركي و توضيح در حدود 350 واژه به كمك واژه‌هاي تركي معاصر، بر ارتباط زبانهاي سومري و تركي معاصر منطقه تاكيد كرد. وي از مطالعات خود به اين نتيجه رسيد كه شاخه اي از اجداد باستاني اقوام ترك حدود پنج هزار سال پيش از ميلاد، از وطن خود واقع در آسياي مركزي حركت كرده، به آسياي مقدم آمده و سومرها را پديد آورده‌اند. آثار بازمانده از زبان سومري نشان ميدهد كه زبان تركي در آن اعصار چگونه بوده است.»

2 – آقاي محمد خاتمي، رئيس جمهور پيشين ايران، در سال 1380 در راستاي حفاري‌هاي "تپه اؤزبك" در حوالي "ساوجبلاغ كرج"، اولين خشت ساخت دست بشر كه قدمت آن به 4000 سال ميرسيد را به آقاي كوفي عنان، دبير سابق سازمان ملل اهدا كرد. محققاني كه بعدها روي اين خشت آلويي رنگ مطالعه كردند، براين باورند كه اين قطعه باستاني هيچ ربطي به تمدن آريايي – پارسي ندارد و به گفته ولي‌‌الله دهقان، مسئول حفاري، اين تمدن مربوط به مردم آسياي مركزي (تركستان) ميباشد. براي كسب اطلاعات بيشتر، به روزنامه ايران 2/10/1380 شماره 2003 مراجعه شود.

3 – پان‌ ايرانيست ها ميكوشند كه كوچ اقوام اوغوز به آذربايجان در زمان سلجوقيان را اولين حضور تركان در آذربايجان معرفي كنند و همواره از واژه سخيف "غلامزادگان بعد اسلام"، استفاده ميكنند. اين درحالي است كه قبل از سلجوقيان، اسلام و تولد حضرت محمد (ص)، آذربايجان ترك بوده و هست. همانطور كه ميدانيد حضرت محمد (ص) در سال عامل‌فيل (سالي كه ابرهه قصد واژگوني كعبع را داشته بود) به دنيا آمده، و ما با استناد به تاريخ "بلعمي" ص356، نشان خواهيم داد كه آذربايجان در زمان پدر ابرهه (رايش) ترك بوده: «به يمن اندر ملكي بود، او را رايش خواندندي ... از يمن به كوه طي بيرون آمد و به عراق آمد. به ناحيت انبار و موصل و بدان حدها برگشت و به آذربايجان شد و اين زمينها همه بدست تركان بود ... پس از رايش، پسرش به ملك يمن نشست و نام او ابرهه بود.»

No comments:

Post a Comment